Fax art – sztuka,
której medium artystycznego wyrazu jest fax. Inaczej nazywana sztuką
telekomunikacyjną lub telematyczną. Pierwszy fax art został wysłany w 1980 r. ale
udokumentowany przypadek transmisji w kontekście sztuki datuje się na 1985. Pierwsze
naukowe publikacje na temat tej sztuki pojawiły się w latach 90. XX w. (Karen O’Rourke)
Glitch art. (sztuka usterek) polega na estetyzacji
błędów, które pojawiają się podczas użytkowania mediów analogowych i cyfrowych.
Mogą mieć one charakter mechaniczny (np. zmięcie taśmy magnetofonowej) lub
manifestować się w wyniku uszkodzenia
kodu cyfrowego. Termin ten glitch
pochodzi od niemieckiego glitschig i
oznacza śliski. Pierwszy raz został użyty
w 1962 r. w trakcie przebiegu amerykańskiego programu kosmicznego, przez Johna
Glenna. Termin glitch jest stosowany do określenia rodzajów błędów występujących
w oprogramowaniu, grach video, zdjęciach, pilkach viedeo i audio. W latach 90. włączono
go do grona określeń używanych przez muzyków zajmujących się szeroko pojęta muzyka
elektroniczną. Wkrótce także, dzięki Tony (Ant) Scottowi, posłużył do nazwania
nowo wyodrębnionego typu estetyki ery cyfrowej i od tamtej pory sztuka usterek na dobre zagościła w
sztukach wizualnych. W 2002 r. w Oslo
zorganizowano konferencję, na która przybyli światowej sławy przedstawiciele glitch
artu. Naukowcy oraz artyści dzielili się ze sobą wiedzą oraz osiągnięciami. W
2010 r. w zorganizowano Chicago GLI.TC/ h który obejmował warsztaty, wykłady, performance i pokazy. Jego
pomysłodawcami byli Nicka Briz, Evan Meaney, Rose Menkman i Jona Starom.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz