Trudno podać dokładną datę powstania
tkaniny, ponieważ autorzy analiz historycznych nie są co do niej zgodni. Jacek
Soszyński wymienia lata 1066 – ’82, J. Flaming podaje lata 1073 – ’83,
Alain Merot datę od 1077 do 1083. Można zatem przyjąć iż tkanina powstała pomiędzy r.1066 a 1083r. Wśród
badaczy istnieją także różnice co do miejsca powstania oraz autora tkaniny.
Prawie na pewno wykonały ją kobiety – według legendy – damy dworu Matyldy, żony
Wilhelma. Niektórzy uważają, że wykonała ją sama Matylda.
Najprawdopodobniej haft powstał w którymś z warsztatów w Normandii
lub Anglii. Najwięcej zwolenników ma teoria lokalizująca powstanie tkaniny w
południowej Anglii, w Canterbury, za czym przemawia także zbieżność niektórych
wizerunków na niej przedstawionych z ilustracjami zachowanymi w rękopisach
wywodzących się z tego ośrodka.
Tkanina prawdopodobnie powstała na zamówienie Odona, przyrodniego brata Wilhelma
Zdobywcy, biskupa Bayeux. Identyfikacja Odona jako zleceniodawcy dzieła wzięła
się stąd , iż jego postać odgrywa prominentną rolę w scenach wyhaftowanych na
płótnie.
Tkanina mierzy 0,5 m x 73 m. ( Rolf
Toman podaje, iż płótno ma 0,5 x 68m i przechowywane jest w Musee de la Reine
Mathilde w Bayeux) Jest to wybielone, lniane płótno, na którym artysta
wykonując całość projektu szkicował zarysy postaci i obiektów, po czym grupa
hafciarek przystępowała do wypełniania konturów wełnianymi nićmi. Zastosowano
pięć głównych kolorów oraz trzy pojawiające się sporadycznie. Podkład stanowi
osiem zszytych ze sobą kawałków płótna. Przyjmuje się, że trzy ostatnie zostały
utracone. Strata ta tłumaczona jest sposobem przechowywania całości, która
normalnie spoczywała zrolowana w belkę –
w ten sposób fragmenty będące końcówką płótna były najbardziej narażone na
zniszczenie. Tkanina przez stulecia przechowywana była w skarbcu katedry w
Bayeux. Obecnie wystawiana jest w Centre Guillame-le-Conquerat w Bayeux.
Zgodnie z kanonem epoki i propagandowymi
intencjami autorów, tkanina z Bayeux jest moralitetem, czyli historią, której
zadaniem jest podbudowanie moralne odbiorców, opowiadająca o przykładnie
ukaranym wiarołomstwie Harolda II , który mimo iż ślubował wprowadzić na tron
angielski Wilhelma, sam sięgnął po tą godność. Prawdopodobnie tkanina była
wystawiana okazjonalnie na publiczny widok. Wystawieniom takim towarzyszył
komentarz osoby znającej łacinę i historię.
Jest to najważniejszy zabytek sztuki
świeckiej w Europie. Stanowi także bogate źródło ikonograficzne epoki z której
pochodzi. Ukazuje romańską modę, rodzaje spożywanego wówczas pokarmu, sposoby
prowadzenia walki oraz szczegółowo ukazuje ówczesne uzbrojenie żołnierza.
Historia
Scena 1
Rok 1064. W królewskim pałacu
Westminster Edward Wyznawca, Król Anglii od 1042, rozmawia ze swym bratankiem
Haroldem II, Lordem Wessex. Po tej rozmowie Harold (postać z sokołem), podąża
ze swymi sługami na południowe wybrzeże Anglii. Zmierzają wprost do Bosham w
hrabstwie Sussex, Harolda rodzinnej posiadłości. W bordiurze tkaniny pojawiają
się fantastyczne zwierzęta, które odtąd będą pojawiać się prawie we wszystkich
scenach. Nad głową Edwarda widać lwa, zwierze królewskie, pojawiają się także
Gryfy oraz postacie hybrydyczne.
Scena 2
Harold wraz ze swymi towarzyszami
wchodzi do kościoła w Bosham aby pomodlić się o szczęśliwą podróż. W noc przed
wyjazdem Harold ucztuje i żegna się z przyjaciółmi w jednej ze swych
posiadłości w Bosham. Jego ludzie załadowują i sposobią okręt do podróży. Okręt
Harolda płynie poprzez kanał La Manche. Z wysokości masztu jeden z marynarzy
wypatruje lądu.
Scena 3
Następna scena ukazuje Ponthieu w
pn. Normandii sa to ziemie należące do okrutnego hrabiego Guya, gdzie Harold trafił
zniesiony prawdopodobnie przez niesprzyjający wiatr. Harold stoi na okręcie
gotowy do wyjścia. Dopóki nie opuści pokładu jest otoczony przez żołnierzy
hrabiego Guya. Na dole pojawia się stado zwierząt.
Scena 4
Harold zostaje więźniem, jednakże
jest traktowany z szacunkiem; jedzie na koniu, na czele swojej świty z
nieodmiennie towarzyszącym mu sokołem. W dolnej bordiurze ukazana jest
prawdopodobnie scena polowania na co mogłyby wskazywać niesione na rękach
drapieżne ptaki i psy myśliwskie. Polowanie było niegdyś popularną formą
spędzania czasu i monarszą rozrywką.
Scena5
Następne 3 fragmenty tkaniny
kontynuują opowieść w odwrotnej kolejności. Dwaj posłowie przybywają od
hrabiego Guya (postać siedząca na tronie)do księcia Wilhelma z wiadomością o
pojmaniu Harolda. Na drugim planie odbywają się prace polowe, które wskazują na
panującą porę roku - jesień. Pojawiają się także odlatujące na zimę ptaki.
Scena 6
W centrum widać pędzących
posłańców. Do Wilhelma dociera wiadomość, że Guy pojmał Harolda. Hrabia spełnił
rozkaz Wilhelma aby bezpośrednio po wylądowaniu zabrać przybysza do niego. Obaj
poruszają się konno, trzymając na ramionach sokoły. Guy wskazuje na Harolda..
Widać scenę ukazującą polowanie. Psy chwytają jelenia. Poniżej są wizerunki
nagiej kobiety i gołego mężczyzny
Scena 7
Wilhelm i Harold podążają wraz z
żołnierzami do Rouen gdzie pierwszy z nich miał pałac. Nad głową Wilhelma
znajdują się dwa lwy, symbole władzy królewskiej. Nie wiadomo dokładnie co
oznacza mężczyzna w dolnej partii tkaniny, choć wygląda na kogoś kto uprawia
ćwiczenia gimnastyczne. Pojawia się także postać Aelfgyvy, siostry Wilhelma.
Prawdopodobnie Wilhelm chciał ją wydać za Harolda aby zacieśnić między sobą a
Haroldem więzi i przybliżyć się w ten sposób do tronu w Anglii.
Scena 8
Harold towarzyszy Wilhelmowi i
żołnierzom normańskim w wyprawie wojennej przeciwko zbuntowanemu księciu
Bretanii Conanowi. Po drodze mijają Mont St. Michel, który znajduje się na
granicy między Normandią a Bretanią. Aby dostać się do Bretanii zmuszeni są
przedzierać się przez rzekę. Wojownicy trzymają swoje tarcze nad głowami aby
ich nie zamoczyć. Niektórzy żołnierze toną w ruchomych piaskach- Harold ratuje ich.
Poniżej widać wodne zwierzęta tj. ryby, rzeczne węże.
Scena 9
Żołnierze normandzcy atakują Dol
siedzibę Conana. Książe ucieka z zamku na linie. Ścigając Conana Normanowie
mijają Renes, stolicę Bretanii.
Scena 10
Normanowie pojmali Conana w
Dinan. W trakcie bitwy walczący konno atakują lancami, a w tym samym czasie
inni starają się podłożyć ogień pod pozycje broniących się. Conan zostaje
pokonany. Chwilę później widzimy jak podaje klucze od Dinan Wilhelmowi na
czubku lancy. W podzięce za pomoc w walce Wilhelm obdarzył Harolda szczególnymi
honorami. Podarował mu pięknie wykonaną broń.
Scena 11
Obaj wojownicy wracając po
potyczce do Normandii odwiedzają po drodze miasto Bayeux.
W szczytowym momencie opowieści
Harold składa przysięgę na święte relikwie, obiecując wspomóc Wilhelma w jego
staraniach o koronę. Harold w następnej scenie jest z powrotem wolny, wraca ze
swoją flotą do Anglii.
Scena 12
Harold rozmawia z królem
Edwardem. Król wygląda na zmęczonego i chorego, któremu zostało niewiele życia.
Scena 13
Król Edward umiera 5-go stycznia
1066r. Tkanina ukazuje moment jego śmierci i pogrzebu.
Widzimy procesję pogrzebową do
Westminster Abbey. W górnej części widać Edwarda leżącego w łożu,
rozmawiającego ze swymi najbliższymi stronnikami,
również z Haroldem i królową Edith. Obok nich pojawia się kostucha z gestem
otwartych dłoni, serdecznie przyjmująca króla Edwarda do Królestwa
Niebieskiego. Komiczne ukazywanie śmierci jest znamienne dla Średniowiecza w
którym była ona chlebem powszednim. Świadczą o tym inne przedstawienia z gat. Dance Macabre. Poniżej
jest scena zgonu Edwarda. Dwóch z
możnowładców podaje Haroldowi koronę i topór, symbole władzy królewskiej.
Scena 14
Harold zostaje koronowany dzień
po śmierci Edwarda, 6-go stycznia 1066 r. Nowy król siedzi na tronie trzymając
w dłoniach insygnia władzy: berło i jabłko, otoczony możnymi, świtą i
dworzanami. Po prawej stronie widać arcybiskupa Stiganta. W oddali lud
wiwatujący na jego cześć. Natomiast na górze pojawia się kometa Halleya; ludzie
zaczynają szeptać, że to zły znak dla nowego króla. Pojawienie się komety interpretowane było niegdyś jako zwiastun
nieszczęścia. Wiadomości o komecie docierają do Harolda. W bordiurze pojawiają
się widma normańskich statków, zapowiedz niechybnej inwazji Wilhelma .
Scena 15
Ludzie Wilhelma czym prędzej
śpieszą do Normandii na dwór króla aby powiadomić go o zgonie Edwarda oraz
koronacji Harolda. Wilhelm wpada w furię spodziewał się bowiem, że zgodnie ze
złożoną mu obietnicą tron Anglii będzie należał do niego. Harold jawi się tu
jako bezprawny uzurpator. Wilhelm decyduje się zaatakować królestwo Anglii i
czyni pierwsze przygotowania do wojny. Po raz pierwszy pojawia się przyrodni
brat Wilhelma, biskup Bayeux, Odo.
Scena 16
Wojownicy Wilhelma przygotowują
się do inwazji. Cieśle ścinają drzewa i tną je na bale i deski potrzebne do
budowy okrętów. Inni rzemieślnicy ciągną drewno na brzeg.
Scena 17
Na okręt zabierane są: żywność i
woda. Także broń: kolczugi, hełmy, lance, miecze. A także konie. Widać jak
wyglądało uzbrojenia XI wiecznego wojownika.
Scena 18
Wilhelm wiedzie swą armię do
okrętów, po czym wyprawa wyrusza w stronę wyspy. Autor tkaniny słusznie
zauważył złudzenie polegające na tym, że im dalej od nas leży przedmiot tym
bardziej sprawia ważenie mniejszego. Widać to w sposobie przedstawienia
okrętów.
Scena 19
Widać okręty wypełnione
żołnierzami i końmi. Wilhelm płynie na okręcie zwanym Mora, zakupionym przez
jego małżonkę, Matyldę.
Scena 20
Normandzka armada osiągnęła
angielski brzeg 28 września w Pevensey. Żołnierze wprost z okrętów podążają w
stronę Hastings po drodze gromadząc zapasy.
Scena 21
Żołnierze sporządzają sobie ucztę
pod gołym niebem. Widać rożna a na nich piekące się różne rodzaje mięsiwa i
kucharzy przygotowujących przeróżne potrawy na specjalnie przygotowanych
paleniskach. Wilhelm zasiada przy uczcie wraz ze swymi notablami. Biskup Odo
błogosławi pokarm. Słudzy nakładają jadło na tace i roznoszą biesiadnikom.
Scena 22
Książe Wilhelm pokazany jest
podczas rozmowy ze swoimi przybranymi braćmi biskupem, Odonem i Robertem.
Swoisty typ zamku zostaje zbudowany aby umocnić pozycję normańskich najeźdźców.
Posłaniec przynosi Wilhelmowi wiadomość o zbliżającej się armii Harolda. Z
prawej strony kobieta z dzieckiem uchodzi z domu, który został splądrowany i
podpalony przez wojaków Wilhelma.
Scena23
Rankiem w dniu bitwy, 14-go
października 1066r. Wilhelm, w pełnej zbroi, dosiada swego wierzchowca.
Normańska jazda galopuje przed frontem angielskich wojsk Harolda.
Scena24
Wilhelm ukazany jest dwukrotnie:
pierwszy raz konno na czele swoich wojsk, następnie po prawej stronie jako
pytający sługę Odona, Vitalisa czy widziano w pobliżu wrogie wojska.
Scena 25
Scena ta ukazuje angielska
stronę. Zwiadowca ostrzega Harolda przed zbliżającymi się Normanami. Wilhelm z
berłem w ręce, wygłasza mowę zagrzewającą żołnierzy do walki.
Scena 26
Normanowie zaczynają szarżę na
pozycję Harolda. Bitwa rozpoczęta.
Scena 27
Wokół widać pełno strzał i
włóczni. Angielska piechota stara się osłaniać „murem tarcz”. Normanowie
atakują zacięcie z obu skrzydeł. W szeregach normańskich do walki używa się
jazdy natomiast wśród Anglosasów nadal przeważa piechota. Dolna bordiura
wypełniona jest wizerunkami ciał poległych.
Scena 28
Trwa zacięta i krwawa walka. Obaj
bracia Harolda tracą życie.
Scena 29
Bitwa rozszalała się na dobre.
Ludzie i konie miażdżeni są na ziemi, dolne sceny ukazują ogrom zniszczeń i
potworne żniwo śmierci.
Scena 30
Po upadku z konia Wilhelm zdejmuje hełm
odkrywając twarz, tym samym pokazując żołnierzom, że jest żyw i zdolny do walki. Biskup Odo pojawia się
w centrum bitwy i walczy wymachując maczugą, jednocześnie zagrzewając do walki
żołnierzy. Odo używa maczugi ponieważ jako biskup nie może przelewać ludzkiej
krwi. Poniżej widać oddział łuczników.
Scena 31
Pojawia się najbardziej znana
scena z tkaniny. Jest to śmierć Harolda. Zostaje trafiony strzałą w oko a
później dobity mieczem przez normańskiego żołnierza. Nie wiadomo czy rzeczywiście
Harold zginął w taki sposób. Wiadomo jednak, że oślepienie było karą zadawaną
wiarołomcom. Zatem pojawia się tu motyw kary bożej, która dosięgnie każdego kto
ośmiela się łamać przysięgę. Los czy też Bóg pokierował tak strzałą aby
ugodziła ona Harolda w oko tym samym karząc go oślepieniem. Poniżej głównej
sceny żołnierze ściągają z poległych kolczatki.
Scena 32
Wraz ze śmiercią Harolda bitwa
dobiega końca. Zwycięscy Normanowie ścigają uciekających z pola bitwy
Anglików. W bordiurze widać rozczłonkowane
ciała żołnierzy. Niestety finałowa scena tkaniny zaginęła ale przypuszczalnie
przedstawia ona koronację Wilhelma w Londynie 25 grudnia 1066 r.
Inne dzieła tego typu
Średniowieczne teksty wspominają o
innych przykładach narracji wizualnej tego typu co Tkanina z Bayeux. Niestety
żadne z takich tekstyliów nie zachowało się do dziś. Niemniej świadczy to o
tym, że tego rodzaju twórczość spełniała podobne funkcje jak znane nam z czasów
nowożytnych np. film lub komiks. Opowiadały one graficznie wybrany fragment
historii lecz do jej pełnego zrozumienia potrzebny był komentarz ustny lub
pisemny. Tak jak w komiksie, tekst spełniał jedynie funkcję pomocniczą tj.
dopełniał obraz a nie odwrotnie. Sceny przedstawiano chronologicznie w porządku
przyczynowo-skutkowym. Podobnie jak w filmie, stosowano technikę stop- klatki
pozwalającą uchwycić kolejne fazy ruchu i zaprezentować szybkie przemieszczanie
się wybranych obiektów. Tkanina ta jest wartościowa nie tylko z powodu
nowatorskiego sposobu narracji ale także z poprzez technikę jaką została
wykonana. Haft właśnie w średniowieczu przeżywał swój „złoty okres”, czego
opona królowej Matyldy jest najlepszym przykładem. Uwagę przykuwają także
staranność wykonania detalu. Prezentowane postaci są indywidualizowane i
posiadają charakterystyczne cechy czy atrybuty. Można na przykład odróżnić
„brodatych” Anglików od „ogolonych” Normanów. Różnice widać także chociażby w
sposobie przedstawiania twarzy „głównych bohaterów”: Harolda, Edwarda i
Wilhelma. Tkanina z Bayeux dostarcza wielu cennych informacji o epoce z której
pochodzi dlatego jest bezcennym zabytkiem sztuki świeckiej w Europie.
Bibliografia
Michał Ałpatow – Historia Sztuki
T.2, Arkady
Hugo Honour, John Flaming –
Histora Sztuki Świata, Arkady
Alain Merot – Historia Sztuki
1000 – 2000, Arkady
Jacek Soszyński - Hastings 1066,
Bellona
Pokrewna istniejąca tkanina, nie tak piękna ale też mająca 1000 lat jest w skansenie w Ostersund w Jamtlandii. Opowiada o dawnych wierzeniach i nadejściu chrześcijaństwa ze wskazaniem na to pierwsze (kościół pojawia się na końcu i jest prawie pominięty, jesion Yggdrasil zajmuje centralne miejsce i motew ten powtarza się, podobnie jak Odyn na osmionogim Sleypnirze).
OdpowiedzUsuńhttp://www.overhogdal.se/svensk1/tapeten.htm